Skip to main site content
Afdeling-Buitengewone-Zaken---wo=men---gendergelijkheid---1

Wo=Men

Gendergelijkheid? We zetten aan tot nadenken met een prikkelende rondreizende activatie.

Gendergelijkheid? Niet mijn probleem. Je hoort het ons niet zeggen, maar er is wel een deel van de samenleving die zo denkt. Als land zijn we al jaar en dag volop in discussie én beweging over de gelijke mogelijkheden op de arbeidsmarkt en de positie die de vrouw van oudsher (en nu soms nog) inneemt binnen het gezin. Met als gevolg gaten in het CV, een sociale druk om voor de kinderen te zorgen en een afwezige carriereplanning. Wo=men is het Dutch Gender Platform en streeft naar dezelfde kansen voor vrouwen in de samenleving als die voor mannen al eeuwen gelden. Maar hoe bereik je de samenleving op een manier die echt aanzet tot nadenken? Hoe vermijd je termen die mensen afschrikken? En, hoe begin je überhaupt een gesprek met een publiek dat niet bezig is met dit vraagstuk?

Deelnemer zit tegenover de onderzoeker aan tafel en kijkt naar zichzelf in een spiegel. Op deze spiegel staat de vraag: Hoe is jouw werk-zorg verdeling?
Deelnemer zit op kantoor aan tafel tegenover de onderzoeker terwijl deze een interview afneemt.

Eerste prototype en proof of concept

Om verandering van gedachten en gedrag teweeg te brengen is inlevingsvermogen nodig. Zo kan er beter rekening worden gehouden met elkaar en kunnen eigen acties gericht aangepast worden. Om de samenleving hierbij een handje te helpen ontwikkelden we ‘In het hoofd van…’. Een wisseling van perspectief waarbij mannen een aantal minuten in de gedachtegangen van vrouwen mogen meeluisteren, en andersom. Een moment van bezinning en reflectie waarbij je de tijd neemt om na te denken wat jouw mening over een situatie is. Zo luister je bijvoorbeeld mee met Myra die net zo duur uit zou zijn met kinderopvang en part-time werken als met zelf oppassen en een uitkering krijgen. Om zeker te zijn van het ontwikkelde concept testten we essentiële mechanismen eerst grondig op onze studio met 15 ouders uit de buurt aan de hand van eenvoudige prototypes.

Lees meer over gedragsverandering
Deelnemer en onderzoeker staan voor de ingang van de installatie en praten met elkaar. De installatie is roze met blauw en heeft twee kanten die afgeschermd zijn met gordijnen.
Deelnemer zit achter het gordijn van de installatie en luistert naar een van de vrouwen die haar verhaal heeft ingesproken.

Rondreizende installatie

Met een geslaagd proof of concept op zak vertaalden we het concept naar een ervaring die blijvend indruk maakt, eenvoudig te vervoeren én opbouwen is en het land rond kan reizen. De installatie heeft twee verschillende ruimtes waarbij het publiek aan de ene kant 3 verhalen te horen krijgt verteld door Sabine, Esra en Myra en aan de andere kant meegenomen wordt in de gedachtegangen van Wim, Delano en Daniël. De personen stellen vragen als ‘Wat zou jij doen?’ en ‘Welk advies geef jij mij?’. De installatie reisde in 2019 rond door Nederland en zorgde ervoor dat de medewerkers van WO=MEN laagdrempelig een nieuwe doelgroep aan kon spreken en activeren.

De installatie bestaat uit twee gedeeltes, een roze en een blauw gedeelte. Deze zijn afgesloten met gordijnen in deze kleuren. Achter deze gordijnen luisteren deelnemers naar verhalen van drie vrouwen en drie mannen.
Deelnemer zit in de installatie aan een tafeltje en luistert naar een opgenomen verhaal.

Resultaten

Met de rondreizende installatie hebben we het volgende gerealiseerd.

  • De denkbeelden van een breed publiek zijn geactiveerd om anders te kijken naar de werk-zorgverdeling tussen mannen en vrouwen.
  • Meer draagvlak in de samenleving voor gendergelijkheid door een breed publiek te informeren op meerdere grote festivals in Nederland.

Gerelateerde Cases

Bekijk alle cases