Madelaine Berlis
Strategisch, uitpluizend, gegrond. Madelaine is geïntrigeerd door wat mensen beweegt en wat ze belemmert. Naast haar ontwerpersachtergrond deed ze een post-Master Gedragsverandering en slaat ze nu een brug tussen de twee velden. De vertaalslag van wensen naar actie is daarbij essentieel. Hoe komt het bijvoorbeeld dat rokers vaak hardop zeggen dat roken slecht is, maar dat ze toch stug door blijven roken? Waarom stranden goede voornemens gemiddeld na 2 maanden? Of hoe kan je gewoontes – hoe vastgeroest ook – aanpassen?
“Achterhalen wat mensen hun diepliggende behoeften zijn vind ik echt fascinerend.”
Madelaine onderzoekt de context en ontdekt het onverwachte, waardoor een initiële aanname sneuvelt. Ze zoekt naar haakjes om de interventies aan op te hangen en test die vervolgens weer binnen de context. In ontwerpend onderzoek is dat altijd een wisselwerking. Ze is gefascineerd door samenwerkingen die aansporen tot bewust gedrag; die de intrinsieke motivatie aanspreken. De eerste projectbriefing keert ze ondersteboven. Ze is kritisch, blijft vragen achter vragen stellen totdat helder is waarvoor er ontworpen wordt. Volgens dit principe ontwikkelde Madelaine een canvas – de ‘vraagstukvormer.’ Haar hart ligt bij het activeren van mensen om ongrijpbare maatschappelijke issues aan te pakken. ‘Als niemand het doet, waarom zou ik er dan mee beginnen?’ In Madelaine’s wereld voelt iedereen eigenaarschap: dat is het doel.