Skip to main site content
Twee tieners zitten op de bank terwijl ze hun telefoons met een van de prototypes opladen op zonne-energie.

Spark

Ontwerpend onderzoek naar hoe Spark opkomende economieën vooruit kan helpen met zonne-energie.

Spark is op de wereld om mensen in opkomende economieën van zonne-energie te voorzien.  Ze geloven dat deze veelbelovende technologie voor iedereen beschikbaar moet zijn.
Het biedt gezinnen, gemeenschappen en ondernemers kansen en een leven vol licht. De visie van Spark is om op een slimme manier een compleet energie-ecosysteem te bieden in off-grid gemeenschappen. Maar hoe doe je dat op een plek waar de cultuur anders is dan je gewend bent? Waar ze anders tegen energie, delen en verdienmodellen aankijken? Wij voerden ontwerpend onderzoek Spark hierin de eerste stappen te laten zetten.

Afdeling-Buitengewone-Zaken---Spark---1
Afdeling-Buitengewone-Zaken---Spark---2

Ontwerpend onderzoek op locatie

Er zijn veel organisaties die zonnepanelen sturen naar rurale gebieden om de bevolking te helpen. Vaak met weinig effect. Er zit geen visie, systeem of businessplan achter waarmee de bevolking op grotere schaal geholpen wordt. Hoe delen ze de opgewekte energie? Hoe kunnen ze er zelf nog iets aan verdienen? Spark wil aansluiten bij de behoeftes en wensen van de mensen. Om te ontdekken hoe lokale gemeenschappen konden werken met de energie die ze opwekten, voerden we ontwerpend onderzoek. 

Op locatie. Dus verplaatsten we ons naar de waar de gemeenschappen leefden, dat was India (omgeving Jabalpur). We prototypten alles: Van hoe we het bedrijf noemden tot hoeveel een energy-kit kost en van hoe we ons voorstelden tot welke kabeltjes we moesten leveren om alle mobiele telefoons in het dorp op te laden.

Afdeling-Buitengewone-Zaken---Spark---Slimme-energienetwerken---1
Afdeling-Buitengewone-Zaken---Spark---3
Afdeling-Buitengewone-Zaken---Spark---4

Stapje voor stapje

We bevonden ons soms een maand lang in het veld om elke dag prototypes te ontwikkelen en steeds te testen wat wel en niet zou werken. Best een uitdaging als je de taal niet spreekt of prototype materiaal moeilijk te krijgen zijn. Door in kleine stappen te ontwikkelen, te reflecteren en met nieuwe strategieën te komen, ontstonden er kleine energienetwerken. Zo zagen we dat gebruikers van Spark’s eerste energy kits prijzen begonnen te rekenen voor ‘een uurtje opladen’. Handig om te zien, zo bedachten ze voor onze ogen zelf het business model. Ook identificeerden we structuren hoe we de producten vanuit Spark’s distributiecentra naar de kleine lokale ondernemers konden krijgen.

Marcel van Heist, Managing Director en Co-Founder van Spark.
Managing Director – Co-Founder – Spark

Marcel van Heist

“Als je bij 43 graden op het Indiase platteland in een lemen hut vindingrijk wilt prototypen en nieuwe strategieën wilt ontwikkelen dan kan dat volgens mij alleen met Afdeling Buitengewone Zaken. De bevindingen die we samen hebben opgedaan betekende de vliegende start van Spark en betekent veel voor waar we nu staan met onze onderneming.”

Resultaten

Het ontwerpend onderzoek heeft geleid tot deze resultaten

  • Door te itereren, een proces van trial en error, achterhaalden we culturele en gebruikersinzichten waarmee we het bedrijfsmodel van Spark en de eerste energy kits (beter) vormgaven.

Gerelateerde Cases

Bekijk alle cases