Gemeente Amsterdam
Toeristenspreiding: Kwalitatief onderzoek hoe we toeristen in Amsterdam verantwoordelijker kunnen verwelkomen.
Het is overduidelijk druk in Amsterdam. De binnenstad stroomt iedere dag opnieuw vol met een bonte stoet bezoekers die hun verwachtingen waar willen maken. Een complexe situatie, want het dagelijks leven van de buurtbewoners en ondernemers gaat ondertussen gewoon door. De Gemeente Amsterdam staat voor de uitdaging om alle belanghebbenden tegemoet te komen en ziet spreiding van de bezoekers als één van de oplossingen. Maar wat houdt die spreiding eigenlijk in? Op welke manier komt die spreiding het beste tot z’n recht? En hoe kunnen we de vastgeroeste patronen van de bezoekers het beste doorbreken? Afdeling Buitengewone Zaken helpt de gemeente bij het scherpstellen van hun doelen, het bepalen van de juiste strategie en het ophalen van inzichten bij de doelgroepen.
Experiment en Social Design
Samen met een aantal speciaal ontwikkelde conversation pieces gingen we met ons onderzoeksteam de straat op en spraken twee weken lang bewoners, bezoekers, ondernemers en toevallige passanten op de route Amsterdam Centraal – Tropenmuseum. In de kleurrijke gesprekken vroegen we ze mee te denken over hun ideale route naar en van de andere kant van het uitgezette traject. We bespraken zo waar ze heengingen, wat hun motivaties voor de genomen route is en hoe ze naar andere perspectieven kijken.
Dat iedereen een andere kijk heeft op de ideale situatie werd al snel duidelijk. Dankzij de uiteenlopende gesprekken brachten we meerdere interessante routes, aanknopingspunten en communicatievormen in kaart. Door deze te categoriseren en vertalen naar haalbare concepten verrijkten we de Gemeente Amsterdam met alternatieve en vernieuwende manieren om zich te manifesteren in het prangende vraagstuk.
Verleiden om ‘off route’ te gaan
Dankzij het experiment heeft Afdeling Buitengewone Zaken de gemeentelijke aanpak van de drukte in Amsterdam positief beïnvloed naar een pragmatische doe-strategie. Daarnaast wordt, aan de hand van de opgehaalde informatie, concepten voor straten, bewegwijzering en overige publieke uitingen verbeterd. Het project geldt als hét voorbeeld binnen de gemeente hoe experimenteel te werk kan worden gegaan voor een betere connectie met de realiteit en actuele vraagstukken. Eén van die uitkomsten is de Off Route campagne.
Resultaten
Aan de hand van ontwerpend onderzoek hebben we het volgende gerealiseerd.
-
In 2 weken: Duizenden impressies, tientallen gesprekken en talloze nieuwe ideeën.
-
Betrokkenheid in de buurt – gehoorde bezoekers en bewoners.
-
Overzicht van concrete acties én abstracte toekomstvisies.
-
Experimenterende mindset aangewakkerd bij Gemeente Amsterdam dankzij inzet ontwerpend onderzoek.