Gemeente Rotterdam
Een geldpotje voor om- en bijscholing beter laten aansluiten bij de jongvolwassenen voor wie het bedoeld is?
Rotterdammers weerbaarder maken voor de toekomst
Het Rotterdams Scholingsfonds (RSF) wil de arbeidsmarktpositie van Rotterdammers versterken én Rotterdammers weerbaarder maken voor de toekomst. Dat doet het RSF door scholing te financiëren op verschillende MBO niveaus. Mensen die gebruik kunnen maken van het RSF zijn Rotterdammers die een grotere of kwetsbare afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Bijvoorbeeld omdat je op te jonge leeftijd school hebt verlaten of omdat je beroepsgroep dreigt te verdwijnen. Jongvolwassenen zijn daarbij een grote doelgroep. Een campagne om de doelgroep bekend te maken met het RSF bracht niet de gewenste resultaten. Daarom achterhaalden we bij dit ontwerpend onderzoek wat de behoeftes, verlangens en fricties van jongvolwassenen zijn rondom omscholen, herscholen of bijscholen, en waar kansen voor verbetering van het RSF liggen.
We spraken (potentiële) kandidaten, de jongvolwassenen, en organisaties die in contact staan met deze jongvolwassenen.
Jongvolwassenen willen wel maar kunnen niet altijd
Tijdens ons onderzoek ontdekten we dat jongvolwassenen vaak wel willen leren en ontwikkelen (lees: de motivatie is er), maar dat er vooral van alles in de weg zit (lees: niet genoeg ‘mogelijkheid’). We noemen er een paar:
-
- De jongvolwassenen missen begeleiding om te ontdekken wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn;
- Ze hebben vaak nú geld nodig in plaats van investeren in een opleiding;
- Ze komen uit contexten waar ze al veel aan hun hoofd hebben. Dan blijft er weinig ruimte over om met ontwikkelen bezig te zijn;
Het resultaat van deze fricties is dat jongvolwassenen het gewenste gedrag (het aanmelden voor het fonds) niet voor elkaar krijgen. Anders gezegd: ze willen vaak wel, maar kunnen het gewoon niet altijd.
Het systeem vraagt juist veel van de jongvolwassenen. Ze moeten zelf het potje vinden, al duidelijk voor zichzelf hebben wat ze willen studeren en het fonds aanvragen.
Voorbeeld van een interventie: What the Vak?!
Veel jongvolwassenen zijn nog zoekende naar wat ze echt leuk vinden en goed kunnen. Soms willen ze dj of nagelstylist worden, maar dat zijn niet altijd beroepen met de meeste kansen. Wat ze dan wel willen, weten ze vaak niet goed. Ook kiezen ze regelmatig een opleiding en komen erachter dat het toch niet is wat ze ervan verwacht hadden.
We ontwikkelden een nieuwe naam en visuele stijl voor het fonds: What the Vak?! Eén vorm daarin was een Instagram-kanaal die jongeren helpt te ontdekken wat ze leuk vinden. Alle banen die er zijn worden flitsend snel uitgeprobeerd. Wat houdt het eigenlijk in? Hoeveel verdient het? Hoe weet ik of het bij mij past?
Samenwerking faciliteren tussen de gemeente (RSF) en organisaties
Enerzijds ontwikkelden we interventies die de jongvolwassenen begeleiden bij het uitkiezen van een opleiding en aanvragen van het geldpotje. Maar zoals hierboven genoemd vraagt het systeem veel van de jongvolwassenen, terwijl deze doelgroep al veel aan hun hoofd heeft. Er lag dus een grote kans om het potje naar de jongvolwassenen toe te brengen in plaats van dat jongvolwassenen naar het potje toe moeten komen. Organisaties die we spraken zagen veel kans om het potje naar jongvolwassenen toe te brengen via partijen waar de jongeren al contact mee hebben. Het zijn vaak organisaties die de jongvolwassenen al vertrouwen. Denk aan: Rotterdamse Douwers of de Nieuwe Kans. We zetten een sessie op met een aantal partijen om samenwerking onderling te faciliteren. Daarbij keken we wat er nodig was op betere lijnen tussen organisaties en het RSF te ontwerpen.
Een design brief waar een campagnebureau mee aan de slag kan
We leverden onze inzichten op in de vorm van een design brief. Dit is een type adviesrapport waarbij de inzichten actiegericht vertaald zijn naar ontwerpvraagstukken. Met een nauwkeurig opgestelde design brief kan een opvolgend creatief bureau nu, maar ook in 2030 aan de gang. Daarnaast spreekt een design brief de taal van andere creatieve bureau’s en is het voor hen een fijne manier van overdracht.
Resultaten
Aan de hand van ontwerpend onderzoek realiseerden we het volgende:
-
Die breder inzetbaar zijn dan alleen toeslagen en overheidsbreed ingezet kunnen worden.
-
We brachten verschillende organisaties samen en werkten samen aan beter samenwerking onderling.
-
Een overzichtelijke kaart waar alle mogelijke routes die een jongere rondom het RSF kan doorlopen (en via welke organisaties) visueel wordt weergegeven. Ook is weergegeven waar jongeren afhaken en zo zie je in een oogopslag waar kansen voor verbetering liggen.