Onderzoek

Wat zijn de behoeftes, wensen en belevingen van je doelgroep? Als social service-designbureau leren we je doelgroep tot op het bot kennen door hen te onderzoeken in hun natuurlijke context. Met de nieuwe inzichten in je doelgroep krijgen we goed inzichtelijk hoe we nieuwe ideeën aan kunnen laten slaan binnen hun belevingswereld.

Design Research Gebruikersonderzoek Needfinding
Onderzoek

Het onderzoek dat we uitvoeren is een combinatie van kwalitatief veldonderzoek en ontwerpend onderzoek en vormt de basis voor onze innovatieprocessen. Zo kan het zijn dat we proberen te ontdekken hoe een kansarme alleenstaande vader zijn uitgaven ordent door met hem boodschappen te doen of gaan we mee naar de autoboulevard met een gepensioneerde dame die zich oriënteert voor een nieuwe auto. Eenmaal alle inzichten binnen? Dan vertalen we ze naar innovatiekansen waarmee we strategisch de behoeftes van de doelgroep kunnen invullen.

Veelgebruikte technieken:

Het beste resultaat krijgen we als we samen met de opdrachtgever het onderzoek uitvoeren. Zo hoor je uit eerste hand wat hun belevingswereld is én leer je zelf hoe je een goed gesprek aanknoopt met je doelgroep.

Veelvoorkomende situaties:

  • We willen een nieuw type doelgroep betrekken, maar we weten niet wat haar beweegt?
  • We hebben het idee dat onze huidige doelgroep verandert en wij niet bij kunnen blijven met onze dienstverlening
  • We hebben een nieuw idee en vragen ons af of het aansluit bij de belevingswereld van onze doelgroep

Het proces

  1. Stakeholdersessie: we brengen alle ideeën over de doelgroep in kaart
  2. We werven (samen) de doelgroep voor ons onderzoek
  3. Veldonderzoek: we gaan met de doelgroep in gesprek tot we alle antwoorden hebben
  4. Samen analyseren we inzichten en brengen we kansen in kaart

Het resultaat

  • Gericht veldonderzoek
  • Gebruikersprofielen, persona’s en/of een Customer Journey Map
  • Aanbevelingen voor experimenten
  • Helder en overzichtelijk begrip van doelgroep

Door het onderzoek van A/BZ leerden we in korte tijd onze doelgroep goed kennen zodat onze experimenten beter gefundeerd zijn.

Ab Chakai

Strategisch Innovator bij Nationale Nederlanden

Bekijk onze andere diensten

Strategie

Strategie

We maken je vraagstuk overzichtelijk, scherpen doelen aan en brengen het ontwerpproces in kaart
Experiment

Experiment

Ontwikkeling van prototypes en interventies om haalbaarheid van ideeën af te tasten
Coaching

Coaching

We leiden je op tot een innovator zodat innovatie echt landt binnen je organisatie