Experiment

Heb je ideeën om een nieuwe dienst te ontwikkelen of om een complex vraagstuk aan te vallen en wil je graag weten of die aan kunnen slaan? Aan de hand van een experiment achterhaal je hoe jouw doelgroep reageert op nieuwe innovaties, welke richting ze op moeten worden ontwikkeld en of ze levensvatbaar zijn.

Minimum Viable Product Prototyping Proof of Concept
Experiment

Bij een experiment vertalen we gemaakte aannames naar een eerste prototype waarmee we doelgericht kunnen gaan testen. Dit doen we niet in een lab of gemaakte testomgeving, maar écht in het veld waar jouw doelgroep bezig is met haar dagelijkse bezigheden. Zo vind je onze experimenten terug midden op de vloer van een museum, in de rosse buurt van Amsterdam of in een supermarkt in een wijk met sociale problemen. Samen brengen we innovatiekansen in kaart en ontwikkelen een experiment-strategie zodat we gericht aan het werk gaan. Geen sterk experiment zonder heldere doelstellingen. Tijdens het vormgeven van de experiment-strategie beschrijven we welke informatie we nodig hebben om aannames te testen, welke vragen we stellen en wat voor prototype daar het beste bij past. Heb je bijvoorbeeld al echt een idee van een nieuwe dienst? Dan bouwen we daar een allereerste versie van. Wil je vooral nog oriënteren? Dan maken we een conversation starter die zorgt voor een open gesprek.

Veelvoorkomende situaties

  • Ik heb een idee voor een nieuwe dienst maar weet nog niet of het aan zal slaan?
  • Hoe kan ik mijn nog vage idee voor een nieuwe dienst snel ontwikkelen?
  • Ik zoek een nieuwe inzichten voor mijn nog te bedenken idee?

Fasen

  1. Innovatiekansen worden in kaart gebracht
  2. Ontwikkelen experiment-strategie
  3. Ontwikkelen van relevante prototypes, conversation starters of minimum viable products
  4. Uitzetten van experimenten
  5. Reflectie en analyse

Wat je krijgt

  • Een serie interventies (zoals conversation starters en Minimum Viable Products)
  • Overzichtelijke Customer Journey Map
  • Vervolgstappen en advies voor verdere ontwikkeling

Het resultaat

  • Aanknopingspunten en inzichten voor te ontwikkelen dienst
  • Proof of concept van nieuwe dienst
  • Acceleratie van nieuwe dienst
  • Verbeterde en geconcretiseerde ideeën en concepten
  • Inzichten en kennis over doelgroep
  • Verbetering van customer journey en gebruikerservaring

Naar aanleiding van het experiment van A/BZ krijgen we een idee hoe mensen reageren op onze nieuwe ideeën en zien we snel waar we moeten bijstellen of afwijken

Wies Daamen

Gebiedscoördinator Stadshart bij Gemeente Amsterdam

Bekijk onze andere diensten

Strategie

Strategie

We maken je vraagstuk overzichtelijk, scherpen doelen aan en brengen het ontwerpproces in kaart
Onderzoek

Onderzoek

Achterhaal de behoeftes van je doelgroep en bepaal waar innovatiekansen liggen
Coaching

Coaching

We leiden je op tot een innovator zodat innovatie echt landt binnen je organisatie