Wo=men

Gendergelijkheid? We zetten aan tot nadenken met een prikkelende rondreizende activatie

Complex vraagstuk Concept Ontwikkeling Gebruikerservaring

Gendergelijkheid? Niet mijn probleem! Je hoort het ons niet zeggen, maar wel een heel groot deel van de maatschappij. Als land zijn we al jaar en dag volop in discussie én beweging over de gelijke mogelijkheden op de arbeidsmarkt en de positie die de vrouw van oudsher (nu nog) vaak inneemt binnen het Nederlandse gezin. Met als gevolg flinke gaten in het CV, een sociale druk om voor de kinderen te zorgen en een afwezige carriereplanning. Wo=men is het Dutch Gender Platform en streeft naar dezelfde kansen voor vrouwen in de samenleving als die voor mannen al eeuwen gelden. Maar hoe bereik je de samenleving op een manier die écht aanzet tot nadenken? Hoe vermijd je termen die mensen afschrikken? En, hoe begin je überhaupt een gesprek met een publiek dat niet open staat voor dit onderwerp?







Eerste prototype en proof of concept

Om verandering van gedachten en gedrag teweeg te brengen is inlevingsvermogen nodig. Zo kan er beter rekening worden gehouden met elkaar en kunnen eigen acties gericht aangepast worden. Om de samenleving hierbij een handje te helpen ontwikkelden we ‘In het hoofd van...'. Een wisseling van perspectief waarbij mannen een aantal minuten in de gedachtegangen van vrouwen mogen meeluisteren, en andersom. Een moment van bezinning en reflectie waarbij je de tijd neemt om na te denken wat jouw mening over een situatie is. Zo luister je bijvoorbeeld mee met Myra die net zo duur uit zou zijn met kinderopvang en part-time werken als met zelf oppassen en een uitkering krijgen. Om zeker te zijn van het ontwikkelde concept testten we essentiële mechanismes eerst grondig met 15 ouders uit de buurt aan de hand van low-fi prototypes.





Rondreizende installatie

Met een geslaagd proof of concept op zak vertaalden we het concept naar een ervaring die blijvend indruk maakt, eenvoudig te vervoeren én opbouwen is en het land rond kan reizen. Twee verschillende afsluitbare ruimtes waarbij het publiek aan de ene kant 3 verhalen te horen krijgt verteld door Sabine, Esra en Myra en aan de andere kant meegenomen wordt in de gedachtegangen van Wim, Delano en Daniël.

De installatie ‘In het hoofd van...' reist het komende jaar door heel Nederland en is te zien op uiteenlopende beurzen, braderieën en congressen.

Installatie ontwikkeld i.s.m. Jantien Roozenburg.











Gendergelijkheid? A/BZ zet aan tot nadenken met een prikkelende rondreizende activatie from Afdeling Buitengewone Zaken on Vimeo.

impact
Impact

  • Mensen worden aangezet tot (anders) denken
  • Beter kunnen voorstellen en begrijpen wat anderen denken
  • Beter kunnen anticiperen op discussies
  • Meer draagkracht en draagvlak in de samenleving