Skip to main site content
Afdeling-Buitengewone-Zaken---Social-design-showdown---1

Eigen Initiatief

Social Design Showdown: Een kritische reflectie op de toegevoegde waarde van ontwerpers in het vormgeven van de maatschappij.

Samen social design verdiepen

In overheidsplannen staat steevast dat systemen menselijker moeten worden en dat ‘de creatieve sector’ daarbij een belangrijke speler is. Maar uit wie bestaat die creatieve sector eigenlijk? En hoe werken we samen aan maatschappelijke vooruitgang? Het vakgebied ‘social design’ is nog jong, en groeit hard. Die combinatie bovenop de aanpak van complexe vraagstukken gaat vaak gepaard met groeipijn, veel vragen en verschillende samenwerkingen. Om dat allemaal te stroomlijnen hebben we uit eigen initiatief de Social Design Showdown opgericht: een platform waar makers (social designers, beleidsmakers, veranderkundigen) in het vakgebied samenkomen om social design te verdiepen. Samen verduidelijken we social design als vak en zetten we het begrip op de kaart. Zoveel mogelijk impact maken, dat is het doel.

Social design is een vakgebied waarbij ontwerp wordt ingezet om maatschappelijke verandering teweeg te brengen.

Lees meer
Social-design-showdown---Afdeling-Buitengewone-Zaken---3
Social-design-showdown---Afdeling-Buitengewone-Zaken---4

Reflecteren én verbeteren

Sinds 2019 organiseren we periodiek bijeenkomsten en ontwikkelen we een format voor de kritische reflectie op ons vakgebied. Deze Social Design Showdowns zijn momenten om te praten met andere social makers in het veld. In deze samenwerking willen we, als ontwerpers zijnde, niet alleen nadenken over verbeteringen, maar die ook direct realiseren. Daarom gaat er tijdens de bijeenkomsten altijd een groep mensen aan de slag. Er worden middelen, richtlijnen en definities ontwikkeld om van reflectie gelijk over te springen naar de praktijk. Zo creëren we direct verschillende uitingen die breed kunnen worden ingezet.

Social-design-showdown---Afdeling-Buitengewone-Zaken---1
Social-design-showdown---Afdeling-Buitengewone-Zaken---2

Thema’s in het vakgebied

Jaarlijks faciliteren we vier events over spraakmakende thema’s in het vakgebied, zoals impact, eigenaarschap, of inclusiviteit. Wat betekent een begrip als ‘impact’ nu in de praktijk? Vanuit welke perspectieven kijken we hiernaar? Op de events komen tientallen deelnemers bij elkaar om te leren en te reflecteren over de thema’s. Zo kwamen tijdens de Dutch Design Week van 2021 bijna honderd deelnemers bij elkaar om te praten over inclusiviteit in ons vakgebied.
Hoe inclusief is social design nu eigenlijk? Dit event werd in het Engels gehost en bestond uit verschillende workshops en debatten, zoals ‘Should the host of this session be able to be present?’

Verdiepende content

Tussen de events door komen kleine actieteams bij elkaar om verdiepende content te creëren over de thema’s. Of het nu gaat om een publicatie op de website, een onderzoek of een tool; centraal staat dat het middel kennis en inzichten moet opleveren voor de hele community van social designers. Zo droegen we bij aan de ontwikkeling van de Vraagstukvormer, een template om samen met een (potentiële) opdrachtgever een vraagstuk te verkennen. Dit canvas kan zowel designers als opdrachtgevers helpen bij het opzetten van Social Design trajecten.

Resultaten

De Social Design Showdown is in 2019 geinitieerd en is ondertussen flink wat activiteiten, events en reflecties verder. Dit zijn de belangrijkste mijlpalen die we al hebben bereikt:

  • Een actieve community van 150 LinkedIn leden, 600 nieuwsbriefabonnees en 350 Instagram volgers.
  • Het organiseren van acht waardevolle events voor 50 tot 150 deelnemers.
  • De publicatie van een artikelenreeks over inclusiviteit via BNO.
  • Een groeiende verbinding tussen het werkveld en de Nederlandse (social design) ontwerpopleidingen.
Social-design-showdown---Afdeling-Buitengewone-Zaken---5

Ook maatschappij kritisch?

We denken dat we nog veel van elkaar kunnen leren binnen én buiten ons vakgebied, en bevragen graag kritisch onze verschillende denkpatronen. Daarom zijn we altijd op zoek naar mensen die samenwerken met social designers en collega’s in werkvelden die grenzen aan het social design vakgebied. Denk daarbij bijvoorbeeld aan gedragspsychologie, sociologie, anthropologie, veranderkunde, impact management, onderzoeksjournalistiek, etc.
Wil je een rol spelen in de Social Design Showdown, een event van ons bezoeken of gewoon meedoen met vragen stellen? 

Neem contact op met Madelaine.

Gerelateerde Cases

Bekijk alle cases