Skip to main site content
Bezoeker staat bedachtzaam bij het bord met de verschillende knoppen om aan te geven wat er diens data gedaan mag worden.

Eigen Initiatief

Hoe weet mijn koelkast dat ik jarig ben? Een expositie over de impact van slimme apparaten op ons leven.

In de krant komen geregeld artikelen voorbij over nieuwe innovaties of juist belangrijke waarschuwingen rondom the Internet of Things (IoT). Ofwel: fysiek voorwerpen, zoals auto’s, horloges en wasmachines, die met internet zijn verbonden en online gegevens verzenden. Maar juist door de snelle opkomst en doordat het soms moeilijk te bevatten is wat het betekent als jouw data in handen van anderen komen, roept het veel vragen op bij zowel consumenten als producenten.

Impressie van de expositie in een groter geheel, met diverse tafels met objecten en bezoekers.
Bord met de vraag ‘Waarom weet mijn koelkast dat ik jarig ben?’ en informatie over een Internet of Things.

Een fysieke expositie over online apparaten

Met de zelf geïnitieerde expositie ‘Hoe weet mijn koelkast dat ik jarig ben?’ inspireerden we tijdens de Dutch Design Week 2016 bezoekers met vragen als: Hoe heeft IoT zich tot nu toe ontwikkeld? Welke producten komen er mogelijk op de markt? En zit de maatschappij daar op te wachten?

Het begint bij binnenkomst

Lees jij altijd de privacy policy door als je een nieuwe update of nieuw apparaat installeert? Nee? Wij ook niet. De expositie opent daarom met een entree bestaande uit een gordijn waarop de expo’s privacy policy geschreven staat. Hiermee ga je direct akkoord dat we je volgen, data afnemen en gebruiken voor derden. Uiteindelijk gebeurt dit niet echt, maar het zet de toon voor wat je te wachten staat.

Tafel met de vraag ‘Hoe maakt het gebruik van internet in producten ze beter?. Op de tafel staat een jerrycan kerosine en twee gasflessen als voorbeeld.
Twee bezoekers lopen door het gordijn met de privacy policy.
Bord met de vraag ‘Een slimme koelkast, waarom zou je je druk maken?’ met daaronder verschillende prikkelende vragen en antwoorden.
Een Nike+ schoen, van een model dat niet meer gemaakt wordt. Een van de objecten, waarbij wordt bevraagd wat voor rol het internet in dit product kan spelen.

Wat brengt de toekomst?

De expositie bestond verder uit voorbeelden van IoT en zocht ook de uitersten op. Waar gaat de technologie heen en wat zou dat voor ons kunnen betekenen? Zo toonden we een AB-Broodrooster die continue checkt op welke manier jij je toast het liefst wilt hebben. Of kon je naar de IoT begraafplaats, met producten die nét te vroeg op de markt zijn gekomen. 

Bij het verlaten van de expositie tonen we de data die we over iemand verzamelden en vroegen we wat we ermee mogen doen; verkopen aan verzekeringsmaatschappijen bijvoorbeeld? Geïnspireerd verlieten bezoekers de zaal. 

Hoe weet mijn koelkast dat ik jarig ben is een reizende expositie en geproduceerd in samenwerking met The Incredible Machine, Beyond IO, Holly Robbins en Cornelis Serveert.

Bord met verschillende knoppen waarop bezoekers kunnen drukken om aan te geven wat er met hun data gedaan mag worden.
Bezoeker staat bedachtzaam bij het bord met de verschillende knoppen om aan te geven wat er diens data gedaan mag worden.

Resultaten

De IoT expositie leverde de volgende resultaten

  • De expositie trok tijdens de Dutch Design Week een groot aantal bezoekers. Zo raakten veel verschillende type doelgroepen bekend met IoT en werd een kritische blik geactiveerd.
  • In navolging van de expositie ontwikkelden we het IoT manifesto. Een manifest voor ontwikkelaars van IoT producten waar ze zich, volgens ons, aan moeten houden. Zo houden het ethisch en transparant. Het IoT manifesto werd nationaal en internationaal gedeeld en toegelicht op verschillende events.

Verder praten? Contacteer ons nu.