Oerol verdiepingsprogramma

Sinds het ontstaan van Oerol in 1981 hebben artiesten op talloze plekken verspreid over het eiland hun verhalen achtergelaten. Je kan dus zeggen dat Oerol gevormd is door Terschelling, maar Terschelling ook door Oerol. Het vaste thema van Oerol is Sense of Place, het gevoel wat iemand heeft bij een bepaalde plek. Om dit type gevoelens van de 50.000 jaarlijkse bezoekers in kaart te brengen vroeg Oerol twee jaar op rij aan Afdeling Buitengewone Zaken een passend en breed in te zetten concept te ontwikkelen.
Van visie naar concept

Het vaste thema van Oerol is ‘Sense of Place’: het gevoel wat iemand heeft bij een bepaalde plek. Om dit gevoel meer uitgesproken naar voren te laten komen bij iedere Oerol bezoeker werd een passend en breed in te zetten concept ontwikkeld. Zowel via een website als fysieke installaties konden bezoekers kennis maken met ’Sense of Place’ door hun gevoelens aan een plek te koppelen. De data die hier uit voortvloeide werd weer ingezet om de vele inhoudelijke programma’s tijdens Oerol te voorzien van diepere context. Het thema ‘Sense of Place’ wordt zo op maat en in iedere context aan iedere bezoeker aangeboden.

Opvallen

Tijdens het festival is het als bezoeker onmogelijk dat de Feels Like borden je niet zijn opgevallen. Gesierd middels de herkenbare Oerol identiteit staan de interactieve borden bij iedere installatie op de Expeditie route. Na het ervaren van de Expeditie wordt aan je gevraagd om je gevoel achter te laten: op Oerol 2015 werden zo meer dan 120.000 gevoelens verzameld. Data werd dagelijks verzameld en via dagrapporten, ochtend talkshows en speciale routes teruggekoppeld naar de bezoekers. Hierdoor werd inzicht gegeven waar op Terschelling bijvoorbeeld veel gevoel opgewekt wordt en op welke plekken je moet wezen om een ‘mythisch’ gevoel te ervaren. Eenmaal thuisgekomen kon via feelslike.nu het festival worden herbeleefd.

Een nieuw, breder en groter publiek aanspreken

Geheel in lijn met het ‘Sense of Place’ thema zijn we samen met Oerol een nieuw festival onderdeel begonnen: Oerol Reporters. Jonge en vlotte creatieve duo’s trekken bewapend met een camera naar het eiland om verslag uit te brengen van hun belevenissen. Ze interviewen bezoekers en bewoners over gevoelens en zijn op zoek naar de verhalen achter de werken van de theater makers. Oerol weet op die manier een nieuw publiek aan te spreken en kennis te laten maken met de ervaring van Oerol.

Meer weten?

Neem contact op met voor een afspraak: Mail nu

Gordon Tiemstra