Design Thinking én bouwden we treffende installaties waarmee een nieuw publiek werd bereikt.

" />

We ontdekten spelenderwijs de toekomst van het Beeld en Geluid museum

Nieuwe vragen uit de organisatie snel beantwoord, de beginvraag aan het eind nóg scherper gesteld en tegelijkertijd nieuwe kansen blootgelegd? Het kan! Sterker nog, tijdens de drie experimenten die we samen gedaan hebben deden medewerkers van Beeld en Geluid steeds meer kennis en kunde op over Design Thinking én bouwden we treffende installaties waarmee een nieuw publiek werd bereikt.

Als toonaangevend media-archief is het uitdagend om mee te blijven groeien met het immer veranderende media-landschap. Niet alleen inhoudelijk, technologisch, logistiek en organisatorisch, maar ook qua werkwijze, beleving en gedachtegoed. Hoe ga je als media-archief bijvoorbeeld om met de bizarre hoeveelheid video’s die iedere seconde worden geüpload op YouTube? En is het mogelijk om morgen een relevante tentoonstelling in je museum te hebben als er vandaag een memorabele gebeurtenis plaatsvindt?

Snelle aanpak

Terwijl ze intern nog bezig waren om definities scherp te krijgen en de nog ongedefinieerde plannen aan de stuurgroep voor te leggen waren wij op straat al uit aan het zoeken hoe we een open gesprek met onbekenden aan konden gaan. Spelenderwijs ontdekten we de ‘regels’ van het spel, ontstond er een concept en een interactieve installatie. Met deze totaal andere benadering, je eerste ideeën onmiddelijk toetsen aan de praktijk, konden we de uitdagingen in levende lijve ondervinden en hiermee nieuwe kennis en kunde opdoen. De kennis kwam daarmee weer terug in de organisatie waardoor die mee kon veranderen.

Erik van Tuijn, toenmalig Online Presentations Specialist bij Beeld en Geluid: "A/BZ heeft ons laten zien dat 'leren door proberen' veel nieuwe inzichten oplevert en dat ons tegelijkertijd dichterbij ons publiek brengt. We gaan hier zeker mee door!"

Living Labs

Samen togen we de 'Heb je een momentje?', 'YouTube Filmfeestje' en 'Ik zie je'-labs op: experimentele installaties die antwoorden probeerden te vinden op verschillende onderzoeksvragen binnen de organisatie. Tegelijkertijd hielpen de installaties om de ontwerpprocessen aan te laten sluiten op de organisatie van Beeld en Geluid. Zo werd een strategiekaart opgesteld om nieuwe Living Labs aan te toetsen, een proceskaart opgemaakt om het ontwerpproces in vast te leggen en een lexicon aangemaakt om elkaar tijdens een lab beter te kunnen verstaan en te begrijpen.

De Living Labs hebben Beeld en Geluid geholpen om voortaan snel en effectief 'grote vragen' te beantwoorden en te bepalen of en hoe die grote vragen het best opgelost kunnen worden.

Meer weten?

Neem contact op met voor een afspraak of lees meer
Mail nu Over ons

Jeffrey Braun