We werken aan een scherpe strategie voor de toekomst van het Beeld en Geluid museum

Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

De wereld van media verandert zo snel dat maar weinigen het écht bij kunnen houden. Voor het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum betekent dit dat ze voor een waanzinnige uitdaging staan. Hoe ziet hun toekomst eruit, wat is hun rol en hoe organiseren ze zich daartoe? Samen met het Instituut werken we aan een sterke strategie, scherpen we vragen aan én leggen we nieuwe kansen bloot.

Als toonaangevend media-archief is het uitdagend om mee te blijven groeien met het immer veranderende media-landschap. Niet alleen inhoudelijk, technologisch, logistiek en organisatorisch, maar ook qua werkwijze, beleving en gedachtegoed. Hoe ga je als media-archief bijvoorbeeld om met de bizarre hoeveelheid video’s die iedere seconde worden geüpload op YouTube? En is het mogelijk om morgen een relevante tentoonstelling in je museum te hebben als er vandaag een memorabele gebeurtenis plaatsvindt?

Snelle aanpak

Waar veranderingen voor de deur staan wordt vaak veel vergadert en gespeculeert over mogelijke scenario's. A/BZ brengt leven in de brouwerij door er voor te zorgen dat het Instituut met deze scenario's naar het publiek stapt om ze te toetsen aan de realiteit. Zo vertalen we ideeën over de toekomst naar snelle interventies en experimenten die we voorleggen aan de bezoekers. Door deze aanpak, komt er continu nieuwe kennis naar boven waarmee we de strategische gesprekken beter richting kunnen geven en de strategie aan de vergadertafel voeden.

Erik van Tuijn, toenmalig Online Presentations Specialist bij Beeld en Geluid: "A/BZ heeft ons laten zien dat 'leren door proberen' veel nieuwe inzichten oplevert en dat ons tegelijkertijd dichterbij ons publiek brengt. We gaan hier zeker mee door!"

Living Labs

Samen ontwikkelden we onder andere de 'Heb je een momentje?', 'YouTube Filmfeestje' en 'Ik zie je'-labs: experimentele interventies die antwoorden probeerden te vinden op verschillende onderzoeksvragen binnen de organisatie. Door goed te reflecteren hielpen de interventies om de ontwerpprocessen aan te laten sluiten op de organisatie van Beeld en Geluid. Zo werd een strategiekaart opgesteld om nieuwe Living Labs aan te toetsen, een proceskaart opgemaakt om het ontwerpproces in vast te leggen en een lexicon aangemaakt om er voor te zorgen dat iedereen dezelfde taal spreekt en elkaar begrijpt.

De Living Labs helpen het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid om snel en effectief 'grote vragen' te beantwoorden en te bepalen of en hoe die grote vragen het best opgelost kunnen worden.

meer weten?

neem contact op met voor een afspraak of lees meer
mail nu over ons

Jeffrey Braun