Design Academy Graduation Show 2017: wat zijn onze favorieten?

Dorien Schuijt, 30 Oktober 2017

De graduates van de Design Academy Eindhoven hebben een reputatie hoog te houden, en ook dit jaar lijken zij (minimaal) te voldoen aan de verwachtingen. Deze expositie riep wederom de geijkte uitdrukking ‘door de bomen het bos niet meer zien’ op. De expositie was te bezichtigen tot 29 oktober. Niet getreurd voor diegenen die het gemist hebben: dit artikel verkondigd onze drie favorieten op het gebied van sociaal maatschappelijke kwesties. Wat was jouw favoriet?

insidethebox

INSIDE THE BOX - Liane Koning

Thinking outside the box is voor velen achterhaald, daarom besloot Liana Koning binnen een vast kader te denken. Letterlijk. Hulppakketten voor vluchtelingen of slachtoffers van getroffen gebieden bevatten het noodzakelijke, zoals eten en medicijnen. Er is echter geen ruimte voor speelgoed, terwijl kinderen en spel onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Toen kwam Liane Koning op het idee om kleurrijke afbeeldingen van dieren, voertuigen en bordspellen aan de binnenkant van de behuizing van een hulppakket te plaatsen. Kenmerkend voor dit project is de haalbaarheid, bij veel andere projecten ligt de focus vooral op provocatie. Het verbaasd me enigszins dat dit nog niet bestaat. Hoe dan ook, deze hulppakketten moesten gisteren al zijn verstuurd.

offline website

OFFLINE WEBSITE - Gyalpo Batstra

De huidige technologie brengt volgens velen online en offline steeds dichter bij elkaar. Het gaat hand in hand om bijvoorbeeld een community te laten groeien en te ontwikkelen tot een waardevol netwerk. Het één kan niet zonder het ander. Toch mist Gyalpo de ouderwetse gesprekken, dat is inderdaad heel jammer. Daarom heeft hij een offline website op wielen ontwikkeld waarbij je je buurtbewoners leert kennen. Het stelt vragen over je hobby’s, interesses en vaardigheden. De vraag is nu: werkt dit? Ik geloof van wel. Dat steeds meer mensen verlangen naar persoonlijk contact is een breedgedragen sentiment. Daarnaast beproef ik nu de behoefte (en schaamte) om na twee jaar dan toch kennis te maken met mijn buurman.

languagesoflearning

LANGUAGES OF LEARNING - Ophelia Ford-Welman

Elke leerling heeft een andere manier van leren, daar zijn we het allemaal over eens. Maar hoe gaan we daarmee om? Daar is nog geen eenduidig antwoord op. Ophelia Ford-Welman komt in ieder geval met een mogelijke oplossing dat in het eerste opzicht op een steriel gymlokaal lijkt. (Zie foto, en de bovenstaande tekst heeft geen uitleg nodig. Tekst zonder beeld is immers niks waard, want we zijn allemaal visueel ingesteld, aldus Ophelia.) Haar benadering combineert beweging, sterke visuele elementen en storytelling om te inspireren. De pagina’s in het leerboek kunnen de leerlingen verplaatsen zodat ze verschillende onderwerpen aan elkaar kunnen verbinden. Maar ook het klaslokaal wordt gekoppeld aan de leerstof zodat je levensgroot bijvoorbeeld de hoek van Pythagoras kan bewonderen. Als kind met korte spanningsboog had ik wel in zo’n klaslokaal willen zitten.

Auteur
Dorien Schuijt
Dorien Schuijt

Als Content Creator duikt Dorien het veld in op zoek naar spraakmakende verhalen. Ze blogt onder andere over de Dutch Design Week, nieuwe vormen van publieksparticipatie en disruptieve ontwerpmethoden. Zo laat ze ons en jullie op een andere manier naar de wereld kijken.