Woonbedrijf heeft kwaliteit hoog in het vaandel staan en streeft naar een grote voorraad van betaalbare huurwoningen. Hierbij neemt Woonbedrijf de wensen van de (toekomstige) bewoners niet alleen als vertrekpunt, maar deze worden continu meegenomen in de ontwikkeling. Dat wordt ook wel co-design genoemd, een paradigma waarin consumenten betrokken worden om nieuwe producten of diensten te creëren. De bijdrage van consumenten is gericht op waardecreatie binnen een organisatie.

" />

Het woonbedrijf tijdens DDW: welke voordelen levert co-design op?

Dorien Schuijt, 30 Oktober 2017

Het Woonbedrijf heeft kwaliteit hoog in het vaandel staan en streeft naar een grote voorraad van betaalbare huurwoningen. Hierbij neemt Woonbedrijf de wensen van de (toekomstige) bewoners niet alleen als vertrekpunt, maar deze worden continu meegenomen in de ontwikkeling. Dat wordt ook wel co-design genoemd, een paradigma waarin consumenten betrokken worden om nieuwe producten of diensten te creëren. De bijdrage van consumenten is gericht op waardecreatie binnen een organisatie.

Tijdens de Dutch Design Week presenteerde het Woonbedrijf met Way to GO-Design vijf buurtprojecten waarbij je zelf kon ervaren wat voor gunstige impact co-design heeft op de samenleving. Eén daarvan is Space-S: een mooi voorbeeld waarbij co-design een belangrijke rol speelde.

space-s-eindhoven

Space-S

Dit is een nieuwe buurt met 402 woningen op Strijp-S. Hierbij is gestart met de vraag: “Als je hier zou willen gaan wonen, hoe zou je dan samen willen wonen en hoe zou die buurt er dan uit moeten zien?”. Ongeveer 1000 toekomstige bewoners beantwoorden samen deze vraag zowel, online als offline. Denk aan: bijeenkomsten, inspiratiesessies en Facebook.

De koppeling van inzichten uit verschillende dialogen tussen de (toekomstige) bewoners brengt verbreding. Het opnieuw voeren van deze gesprekken met de nieuwe inzichten geeft verdieping. Hoe groter de betrokkenheid bij het project, hoe meer punten je kreeg. Deze stonden ook bekend als Mats-punten, genoemd naar het 500ste lid van de Facebook-pagina. Een behoorlijke beloning voor participatie, want de betrokkene met de meeste punten mocht als eerste kiezen waar de toekomstige bewoner wilde wonen. Deze samenwerking leidt tot verbetering van creatie, want het inzicht in de klantbehoefte wordt enorm vergroot. Co-design zorgt er niet alleen voor dat er gezamenlijk goede ideeën gegenereerd worden, maar ook het aanbieden van een platform aan (toekomstige) bewoners om samen iets te creëren, heeft ook een positief effect op het Woonbedrijf.

Waar gaat het heen?

Eén ding is duidelijk: co-design werpt zijn vruchten af en Woonbedrijf ziet de toekomst van co-design rooskleurig in. Deze vorm van samenwerking zal in grote mate bepalend zijn voor een geslaagd eindproduct. Al zijn er natuurlijk wel bepaalde voorwaarden aan verbonden, zoals de kwaliteit van het projectmanagement en gelijkwaardigheid van de deelnemers. Dat laatste is soms lastig te waarborgen. Space-S heeft bijvoorbeeld een brede doelgroep zoals gezinnen, studenten, alleenstaande en stellen etc. Hoe zorg je dan als Woonbedrijf voor gelijkwaardigheid? Door te zorgen dat de verwachtingen voor iedereen helder zijn en dat ligt weer aan de kwaliteit van het projectmanagement. Woonbedrijf weet in ieder geval de voordelen te benutten en te voldoen aan de randwoorden die bepalend zijn voor het succes.

Auteur
Dorien Schuijt
Dorien Schuijt

Als Content Creator duikt Dorien het veld in op zoek naar spraakmakende verhalen. Ze blogt onder andere over de Dutch Design Week, nieuwe vormen van publieksparticipatie en disruptieve ontwerpmethoden. Zo laat ze ons en jullie op een andere manier naar de wereld kijken.