Nieuw: Service Designer Madelaine

2 May 2018

We worden vaak door gemeenten of instellingen ingehuurd om moeilijke, vastgelopen of complexe problemen op te lossen op sociaal vlak. Social design is een type ontwerp dat de rol en verantwoordelijkheid van de ontwerper in het hart van de maatschappij plaatst. Die rol en verantwoordelijkheid wilde Madelaine wel op zich nemen als Service Designer bij Afdeling Buitengewone zaken. Zo nam ze eerder contact met ons op en gaf een lunchpresentatie over haar project: The Future of Meat. Dat was heel gezellig en vanaf dat moment is ze ons gaan volgen op LinkedIn. De plek waar een aantal weken geleden een vacature oppopte. Ze reageerde gelijk en de rest is geschiedenis.


Madelaine werkte hiervoor bij een communicatie & adviesbureau met focus op duurzaamheid, voeding en gezondheid. Ze behaalde haar bachelor Industrieel Ontwerpen aan de TU delft en haar master Design aan de University of Coburg. We initieerden een vragenvuurtje om haar beter te leren kennen.

Hoe was je eerste (lees: 1 mei) werkdag?

Mijn eerste dag begon goed. We startten meteen in de aanpakmodus en hebben met een kritisch oog naar de UX omgeving van Openr gekeken, met focus op de nieuwe gebruiker. Als testkonijn kon ik mijn vraagtekens meteen omzetten in oplossingen, zodat nieuwe gebruikers vanaf het eerste moment snappen hoe het systeem werkt en hoe je een deur kunt openen met je telefoon.

Wat zijn je verwachtingen?

Ik verwacht veel verschillende projecten op te pakken en mijn nieuwsgierigheid te voeden met allerlei toffe inzichten en interessante mensen. Daarnaast wil ik mijn kennis over gedragsverandering inzetten om mensen plezierige ervaringen te geven.

Waar kijk je het meeste naar uit?

Ik kijk ernaar uit om flink door te pakken en impactvolle samenwerkingen succesvol aan te gaan. Maar op dit moment dompel ik me eerst even onderin de dagelijkse gang van (buitengewone) zaken.

Wat hoop je te leren bij A/BZ?

Ik wil meer leren over hoe je als ontwerper en met het creatieve perspectief langdurig impact kunt hebben op maatschappelijke thema's. En niet minder belangrijk: hoe je mensen ervan kunt overtuigen dat een ontwerpervisie écht tot nieuwe inzichten kan leiden door de frisse manier van denken en het andere perspectief.

Hoe ziet jouw ideale werkdag eruit?

Mijn perfecte werkdag begint met een zonnige wandeling naar kantoor, versgemalen koffie met collega's, een eureka moment tijdens een creatief overleg na een hevige discussie met rondvliegende post-its, het laatste prikkertje als finishing touch van een mock-up en een verse lunch met rijpe avocado's. Voeg daaraan toe een Go voor een project dat al maanden in de pipeline zit, een minigolfkantoorwedstrijd en tenslotte een compleet onnodig maar interessant gesprek over rotssoorten, en mijn dag kan niet meer stuk.

Zulke werkdagen zullen zich ongetwijfeld voordoen. Wij hebben er zin in! Afdeling Buitengewone Zaken wenst Madelaine veel succes én plezier.